Vähäkyrö,
SK-lauluilta 20.10.2013
Room. 1: 16-17
Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: ”Uskosta vanhurskas saa elää.”
Tämä lyhyt Raamatun teksti vie meidät suoraan uskonpuhdistuksen
ytimeen. Paavali pohtii samoja asioita, jotka myös Lutherille tulivat
tärkeiksi. Tänään mekin voimme pohtia ja ihmetellä samoja asioita. Olemme aivan
Evankeliumin sisimmän sanoman äärellä.
Mitä on Jumalan vanhurskaus? Vanhurskaudenhan me tunnemme. Se on
Jumalalle kelpaavaa, täydellistä oikeamielisyyttä. Vanhurskaus on ikuiseen
iloon pääsevien ominaisuus. Se on ominaisuus, jota Jumala odottaa myös meidän
toteuttavan, lain noudattamista, lähimmäisen rakastamista, koko elämän
täydellistä tahrattomuutta.
Jumalan vanhurskaus on muutakin. Viisaiden opettajien mukaan tuo
tekstin alkukielen sana voi jo kielellisestikin merkitä myös Jumalalta tulevaa,
Hänen lahjoittamaansa vanhurskautta. Kun Luther tämän asian käsitti, hän pääsi
ymmärtämään Paavalin kirjeen sisällön. Siinä oli avain Evankeliumin
ymmärtämiseen. Tästä tuli uskonpuhdistuksen ydin.
Me emme voi elää vanhurskaasti, Jumalalle kelpaavasti. Siihen
meidän turmeltunut luontomme ei kykene. Sen me jokainen olemme varmaan itse kohdallamme
kokeneet. Jos ymmärrämme Jumalan vanhurskauden vain Jumalan omana ominaisuutena
ja vaatimuksena ihmiskunnalle, pysyvät taivaan portit meille suljettuina. Tätä
Jumalalta tulevaa vanhurskautta voimme nimittää Jeesuksen lahjavanhurskaudeksi.
Jeesus otti meidän synnit päällensä, kantoi ne Golgatan ristinpuulle ja maksoi
ne uhraamalla henkensä meidän puolestamme. Hän, ainoa, joka eli täydellisen
vanhurskaan elämän, otti koko maailman synnit kantaakseen ja sovitti ne Jumalan
edessä. Näin hän valmisti vanhurskauden, jota meille tarjotaan lahjana
vastaanotettavaksi. Me saamme kääriytyä Jeesuksen lahjavanhurskauteen, joka
peittää meidän syntimme. Tämän lahjavanhurskauden kautta ihmiskunnalle avautui
mahdollisuus pelastua iankaikkiseen elämään.
Sitten sana: ”Uskosta vanhurskas saa elää.” Tämä voidaan myös
kahdella eri tavalla. ”Ken on uskosta vanhurskas, saa elää, ” tai toisin päin:
”Vanhurskas saa elää, kun uskoo”. Molemmat sanat johtavat samaan
lopputulokseen. Syntinen ihminen tulee vanhurskaaksi, Jumalalle kelpaavaksi,
vain uskomalla Jeesukseen. Saamme uskoa syntimme anteeksi annetuiksi Jeesuksen
pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Näin saamme lahjaksi vanhurskauden
ja iankaikkisen autuuden. Uskolla lahjana vastaanotettu vanhurskaus johtaa
uskon syvenemiseen meissä itsessämme, mutta se voi myös johtaa meitä auttamaan
muitakin ymmärtämään ja vastaanottamaan tämän suuren lahjan.
Evankeliumin ydin on siis sanoma lahjavanhurskaudesta, jonka
Jumala on meille Jeesuksessa valmistanut. Sanoma oli osoitettu juutalaisille,
joille se oli hullutusta, myös kreikkalaisille, jotka tässä edustavat kaikkia
pakanakansoja. Heille Evankeliumi oli loukkaus. Siitä huolimatta Paavali ei
häpeä Evankeliumia. Hän oli valmis viemään sanomaa kansojen keskuuteen. Hän oli
valmis saattamaan itsensä vaaroille, perimätiedon mukaan marttyyrikuolemaan
saakka.
Ethän sinäkään häpeä Evankeliumia. Siinä on
Jumalan voima, ja se tuo pelastuksen kaikille, huomaa ihan kaikille, jotka sen
uskovat. Viedään rohkeasti sanomaa. Riemuitaan, iloitaan, kiitetään!
”Usko vaan Karitsaan,
tiesi turvaa hän voimallaan.
Vaikka syntisi ahdistaa,
katso Jumalan Karitsaa.
Silloin et hukkua voi.”
SK 232:4
tiesi turvaa hän voimallaan.
Vaikka syntisi ahdistaa,
katso Jumalan Karitsaa.
Silloin et hukkua voi.”
SK 232:4
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti