Matt 15:21-28
Ja Jeesus lähti sieltä ja vetäytyi
Tyyron ja Siidonin tienoille. Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä
seuduilta ja huusi sanoen: »Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja
vaivaa kauheasti minun tytärtäni.» Mutta
hän ei vastannut hänelle sanaakaan. Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja rukoilivat
häntä sanoen: »Päästä hänet menemään, sillä hän huutaa meidän jälkeemme».
Hän vastasi ja sanoi: »Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen
kadonneitten lammasten tykö». Mutta vaimo tuli ja kumarsi häntä ja sanoi:
»Herra, auta minua». Mutta hän vastasi ja sanoi: »Ei ole soveliasta ottaa
lasten leipää ja heittää penikoille».
Mutta vaimo sanoi: »Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin niitä muruja,
jotka heidän herransa pöydältä putoavat». Silloin Jeesus vastasi ja sanoi
hänelle: »Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin
tahdot». Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve.Jeesuksen kulkiessa hänen seurueeseensa liittyi nainen, joka ei ollut juutalainen. Markus evankeliumissaan mainitsee hänet syyrialaisfoinikkialaiseksi. Matteus puolestaan puhuu Kanaanilaisesta. Joka tapauksessa nainen ei kuulunut juutalaiseen uskontokuntaan. Varmaan hän oli kuullut puheita Jeesuksesta ja hänen tunnusteoistaan, osasihan hän puhutellakin Jeesusta aivan oikein, Jeesus Daavidin Poika, mutta syvempi tieto uskosta puuttui. Nainen oli syntyperältään juutalaisten halveksimaa kansaa. Hän kuului siis halveksittuun pakanakansanryhmään.
Hädässään nainen kuitenkin huusi Jeesusta
avuksi, vaikka hän tunsi hyvin omat lähtökohtansa. Opetuslapset ja jopa
Jeesuskin näyttävät suhtautuivat häneen aluksi aika röyhkeän torjuvasti. Toimintansa
tässä vaiheessa Jeesus halusi tehdä työtä vain Israelin kansan keskuudessa.
Sen vuoksi Jeesus heittikin naiselle aika alentavan vertauksen, jossa hän
vertasi naista koiraan. Ei hänen, Jeesuksen, joka on lähetetty Israelin lasten
tykö, sopinut parantaa halveksittuja pakanoita. Varmaan Jeesus halusi
myös koetella naisen uskon kestävyyttä ja aitoutta.
Mutta juuri tässä tulee esiin naisen uskon
sitkeys. Kaikista näistä alentavista letkauksista huolimatta hän uskoi
Jeesuksen voimaan. Ei hän lähtenyt itseään selittelemällä tekemään
paremmaksi. Hän tyytyi siihen tilanteeseen, missä hän oli. Jos häntä
verrattiin koiraan, niin se on sitten niin. Kutenkin hän pyysi saada osakseen
edes niitä muruja, joita lapset pöydältä tiputtavat. Kaikesta nureasta suhtautumisesta
huolimatta, hän halusi uskoa Jeesuksen parantavaan voimaan. Lopulta Jeesus
armahti hänet ja antoi hänen uskolleen kauniin tunnustuksen, ja paransi naisen
sairaan tyttären.
Tämän naisen kaltaisia saamme mekin olla.
Ei meidän tarvitse salata omaa minäämme. Vaikka olemmekin Jeesuksen näkövinkkelistä
huonoja, säälittäviä syntisiä - tuskin edes koirankaan veroisia, saamme
turvautua häneen. Ei meidän tarvitse teeskennellä parempaa tai selitellä
muuta, kuin mitä olemme. Saamme tulla Jeesuksen luo aivan sellaiseina
syntisinä, kuin me olemme. Saamme tulla hänen luokseen ja yksinkertaisesti
anoa ”Auta minua Herra”. Saamme uskoa, että Jeesus kyllä auttaa meitäkin.
Kaikissa asioissa meillä on lupa tulla
Jeesuksen luo, ja kertoa murheemme Hänelle ja jättää ne Hänen
hoidettavakseen. Erityisen iloinen Jeesus on siitä, kun me tulemme hänen luokseen
syntitaakkamme kanssa ja pyydämme sitä anteeksi ja uskomme sitten syntimme
anteeksi Jeesuksen veren ansion tähden. Tässä osoitamme uskon hellittämättömyyttä,
kun kerta toisensa jälkeen, uudelleen ja uudelleen langenneina, käymme ristiinnaulitun
Jeesuksen jalkain juureen katuen ja anteeksi pyytäen.
Ystävä! Jos sinusta tuntuu, että
elämäsi ei ole riittävän hyvä, että voisit uskoa, juuri sinua varten on Jeesus
tullut maailmaan ja uhrannut henkensä. Jeesus rakastaa huonojakin ihmisiä. Hänen
luonaan rauhaton saa levon. Hänen luonaan syntinen saa armahduksen. Me kaikki
saamme tänäänkin olla Jeesuksen edessä ja tunnustaa oma kelvottomuutemme ja
pyytää laiminlyöntejämme anteeksi, ja meille kaikille kuuluu taas
tänäänkin Jumalan oma sana: ”Sinä saat uskoa kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen
nimessä ja kalliissa sovintoveressä”. Jeesuksen valmistaman armon avulla
olemme taivaaseen matkalla.
Jeesuksen toiminnan tässä tekstimme
kohdassa näemme jo viitteen myös lähetykseen. Pakananainen, sai murusia
pöydältä. Jeesus oli tullut ensisijaisesti Israelin kansaa varten. Mutta pakanoille
riitti murusia. Kun valittu kansa ei ottanut Messiasta vastaan suunnattiin
toiminta myöhemmin pakanakansojen keskuuteen voimakkaammin. Mutta jo tässä
on merkki siitä, että Jeesus tuli koko maailmaa varten.
Kanaanilainen nainen oli kuullut Jeesuksesta. Siellä
pakana alueella ehkä oli joku kertonut Jeesuksesta hänelle. Ei hän muuten
olisi osannut hädässään tulla Jeesuksen luo. On hyvä, jos me tuon kanaanilaisen
naisen sitkeydellä olemme kertomassa Jeesuksesta. Joku voi sen kuulla ja tulla
vaikka uteliaisuuttaan sanankuuloon. Silloin Pyhä Henki voi aloittaa työnsä.
Eihän se haittaa vaikka meitä koiriksin haukuttaisiin, jos saamme olla ohjaamassa
ihmisiä kohti taivaan tielle. Tänään saamme iloita armosta ja pyytää voimia ja
uskollisuutta Evankeliumin työhön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti