Vähäkyrö seurakuntatalo 10.11.2019
SK-lauluhetki (Puheen tekstiä olen muokannut tähän blogiin)
(Kirkkoraamattu 1933/38: Matt. 22:11-14)
Mutta kun kuningas meni katsomaan
pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Ja
hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka
sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi. Silloin kuningas
sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos
pimeyteen.' Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. Sillä monet ovat kutsutut,
mutta harvat valitut.
Viime sunnuntain Evankeliumitekstinä oli
Jeesuksen vertaus kuninkaan pojan häistä. Minua jäi erityisesti pohdituttamaan
tämä Evankeliumitekstin loppukohtaus. Miksi tuo yksi juhlaan pyrkinyt sai niin kertakaikkisen
ankaran kohtelun? Oliko se nyt kiinni vain siitä hääasusta? Menettely tuntuu
jotenkin täysin kohtuuttomalta. Jos kerran kaikki kutsuttiin, niin miksi tämä yksi heitettiin ulos.
Silloinen paikallinen tapa oli, että hääjuhlan
isäntä puki myös vieraat juhlavaatteisiin. Juhlaan tullessa kaikille
juhlavieraille annettiin asianmukaiset vaatteet talon puolesta. Mutta miksi ei
tämä yksi mies saanutkaan talonpuolesta juhlapukua? Oliko hän kenties viimeiseksi
tullut, jolle ei vaatteita enää riittänyt? Isäntähän oli kuningas itse, joten kaikille
tulijoille oli kyllä varmasti varattu riittävästi vaatteita. Ei isäntä halunnut
kitsastella. No mutta mikä sitten kiikasti?
Raamattu ei kerro tuosta vieraasta paljoakaan.
Ei häntä mainita erityisesti köyhäksi tai ryysyläiseksi. Jospa hänellä olikin
omasta mielestään juhlaan täysin sopivat omat vaatteet. Ei hän katsonut
tarvitsevansa talon vaatteita. Hän saattoi ehkä pitää omaa asuaan jopa
parempana, mitä juhlan isäntä tarjosi. Sen vuoksi hän halusi mennä sisään
omissa vaatteissaan ja näyttää juhlaväelle, kuinka hänellä oli paremmat vaatteet
kuin mitä kuningas vierailleen tarjosi. Vieras saattoi jopa tulla sisään
sivuovesta voidakseen ohittaa vaatteidenjakelupisteen. Näin hän aliarvioi
kuninkaan tarjouksen ja tuli nolanneeksi juhlien isännän. Siitä kuningas
suuttui, eikä päästänyt vierasta sisään, vaan heitti hänet ulos pimeyteen.
Juhlaan oli hänellekin pääsy varattu, mutta hän ei itse suostunut
vastaanottamaan isännän tarjousta, vaan halusi mennä sisään omilla ehdoillaan.
Tässä vertauksessa Jeesus varoittaa meitä omavanhurskauden
vaaroista, eli yrityksestä päästä taivaaseen omien tekojen ja oman elämän
ansioilla. Juhlan isäntä on Jumala, joka kutsuu meitä ihmisiä luokseen ikuiseen
hääjuhlaan taivaaseen. Hän ei halua, että juhlaan tullaan poikkeavassa asussa.
Kaikilla on oltava samanlainen vaatetus, se on Jumalan, Pojassaan meille
valmistama lahjavanhurskaus. Se vaate on pesty puhtaaksi Jeesuksen uhriveressä.
Sen me saamme vastaanottaa lahjana, juhlan Isäntä lahjoittaa sen meille. Se on
ainut puku ja ansio, minkä turvissa kerran pääsemme taivaaseen. Oma puku, oli se
inhimillisesti arvioiden miten arvokas hyvänsä, ei kelpaa taivaan hääasuksi. Omien
vaatteiden kantaja, kenties takakautta juhliin pyrkivä, heitetään tylysti pimeyteen.
Muuta tietä ei ole taivaaseen, kuin ikivanha se armontie.
Sinä olet kutsuttu. Kasteessamme saimme hääkutsun
ja -puvun. Lisäksi Evankeliumi on kutsunut meitä elämämme aikana. Puku on edelleen
sinun ja kutsu voimassa. Älä hylkää armoa ja syntien anteeksisaamista, joka on
sinulle tarjolla lahjana. Ole pukeutuneena taivaalliseen hääpukuun, joka hetki
elämäsi ajan, sillä juhla voi alkaa minä hetkenä hyvänsä. Jumala sanoo: ”Tulkaa
sillä kaikki on valmiina.” Se on sinusta kiinni, oletko sinä valmiina lähtemään
Jumalan Pojan hääjuhlaan. Saat tänäkin hetkenä uskoa syntisi anteeksi Jeesuksen
nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Näin pidät häävaateesi kunnossa. Ystävä
hyvä, silloin olet matkalla ikuiseen hääjuhlaan.
SK 229: 1. Oi Jeesus,
kuinka riemuitsen, / sinulta puvun sain. / Näin kelpaan kerran taivaaseen, /
kun sinne matkustan.
2. En saata kyllin katsella / ja siitä riemuita. / Se
aina vain on silmissäin / ja yhtä uutena.
3. Ei siitä löydy virhettä, / ei tahraa pientäkään, /
vaan tahrani ja virheeni / se peittää yksinään.
4. Se vanhurskaus on Jeesuksen, / sen kasteen kautta
sain. / Se riittää, muuta tarvitse / en taivasmatkallain.
5. Jos pukua en sellaista / ois saanut lahjana, / niin
kuinka silloin kestäisin / Jumalan katsetta.
6. En tahdo siihen ommella / mä itse lankaakaan, /
käyn luokse valtaistuimen / vain vanhurskaudessaan.
7. Oi Jeesus, kuinka kiittäisin / nyt tästä lahjasta!
/ Jo ristinpuussa ostit sen, / siis kiitos armosta!
Melodia: suomalainen toisinto 1882
Teksti: Lina Sandell 1859
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti