Vähäkyrö srk-talo, SK-lauluilta
APT 3:12-20
On helppo puhua, kun saa vapaasti lainata apostoli Pietarin, pian
ensimmäisen helluntain jälkeen, pitämää saarnaa.
Pietari oli Jumalan nimessä tehnyt suuria tunnustekoja. Rampa oli
parantunut ja tästä kiinnostuneena ihmiset seurasivat Pietaria suurena
joukkona. Tälle joukolle Pietari nyt sanansa osoitti. Pietarin saarna jakautuu
kolmeen osaan.
Ensiksi hän korostaa sitä, että tunnusteko, joka vasta äsken oli
tapahtunut, oli täysin Jumalan teko. Ei siinä hänen mielestään ollut mitään
ihmettelemistä. Ei siinä ollut mitään apostolien voimasta tai uskosta tai
hurskaudesta peräisin olevaa. Kaikki oli täysin lähtöisin Jumalasta. Jumalan
voimasta todistamista Pietari käyttää tavallaan aasinsiltana varsinaiseen
todistukseensa. Parantumistapahtumassa oli kysymys samasta Jumalasta,
jonka Pojan kuulijoina olijat olivat teloittaneet.
Toisessa osassa Pietari varsin suorasukaisesti syyttää kuulijoita
Jeesuksen surmaamisesta ja Barabbaan vapauttamisesta. Samalla hän antaa
omakohtaisen todistuksen Jeesuksen ylösnousemisesta. Pietari antaa
ymmärtää, että kuulijat olivat syyllistyneet tekoon tietämättään.
Juutalaisilla oli ollut profeettojen ennustukset käytössään monia satoja, yli
tuhatkin vuotta, mutta he eivät ymmärtäneet Jumalan Pohjan olemusta. He eivät
pitkäperjantaina syvimmältään tajunneet mitä he tekivät.
Sitten Pietari tulee puheensa kolmanteen kohtaan. Raamatun teksteihin
viitaten hän todistaa, että näin juuri pitikin Jumalan säätämyksen mukaan
käydä. Mm. Jesaja-profeetta oli tämän jo 750 vuotta aikaisemmin ennustanut.
Kaikki oli tapahtunut juuri prikulleen niin kuin vanhat kirjoitukset olivat
ennustaneet. Ei tapahtunut mitään ennalta arvaamatonta, mutta ihmiset eivät
vaan olleet käsittäneet asioiden kulkua. Mutta nyt oli alkava uusi kausi.
Kaikki oli tapahtunut noiden kuulijoiden nähden tai ainakin heidän ajassaan.
Nyt ei voinut enää vedota tietämättömyyteen. Ei kaikki ollut vieläkään
menetetty, vaikka he olivatkin tappaneet Jumalan lähettämän Messiaan. Jotta
virvoituksen ajat tulisivat, tuli tehdä parannus, käännyttävä pois.
Anteeksiantaminen oli tuleva uskon kautta myös Israelille. Uskon kautta tuo
sairas mieskin oli parantunut. Usko Jumalaan oli antanut hänen jäsenilleen
terveyden.
Mitä Pietari saarnaa meille? Ensiksi hän saarnaa yksioikoisesti sitä,
sinä tapoit Jeesuksen. Kova sana, mutta meidän rikkomukset olivat Jeesuksen
päällä Getsemanessa ja Golgatalla aivan yhtä lailla kun Juutalaisten
vanhimpien. Yhtä lailla olemme mekin syyllisiä Jumalan lähettämän Messiaan surmaan.
Meluavasta kansan joukosta kuuluu sinunkin äänesi ristiin naulitse. Sinunkin
suusi huutaa: päästä Barabbas. Koko maailma on tähän kauheuteen syyllinen.
Meidän, minun ja sinun, synnin tähden Jeesus ristille antautui. Meidän
rikostemme tähden hän kävi ristin puulle. Rangaistus olisi kuulunut meille,
mutta hän meni meidän sijastamme ristille.
Toiseksi Pietari saarnaa meillekin: Tehkää parannus ja kääntykää, että
teidän syntinne pyyhittäisiin pois. Meilläkin on mahdollisuus. Ei meidän ole
pakko mennä kadotukseen. Kääntymällä, se tarkoittaa tunnustamalla
syntisyytemme Jumalan edessä, katuen pahoja tekojamme ja pyytämällä ja uskomalla ne
anteeksi, saamme syntimme anteeksi. Jeesus on syntimme maksanut ristinpuulla.
Risti on vedetty koko velkataakkamme yli. Kaikki synnit, - koko maailman synti
on sovitettu Jumalan edessä. Olemme päässeet velkavankeudesta suunnattoman
perinnön osallisiksi. Olemme päässeet kurjuudesta rikkauteen. Jeesus on
avannut meille taivaan, tien iankaikkiseen elämään. Meillä on aivan
samanlainen mahdollisuus kuin Juutalaisilla.
Mutta synti, pienikin rike, jota emme usko anteeksi annetuksi, vie
kadotukseen. Ei pitkäperjantaina ja pääsiäisenä tapahtuneet koko maailman
synnin sovittaminen ja iankaikkisen kuoleman voittaminen tuhonnut kadotusta.
Sekin on edelleen olemassa. Mutta se ei ole meidän väistämätön kohtalomme, myös
taivaan tie on avoinna. Jumala tarjoaa meille taivaan tietä, otammeko sen armosta
vastaan vai kuljemmeko itsepäisesti kadotukseen.
Virvoituksen ajat tulevat, kun synti pyyhitään pois. Turha on meidän
seurakunnissamme ja piireissämme virvoituksen aikoja toivoa, ellemme tee parannusta.
Se on tunnusta syntejämme ja usko niitä anteeksi annetuiksi. Kun kotiseutumme
väki, kun Suomen kansa kääntyy parannukseen, tulevat virvoituksen ajat. Näin
Jumalan pettämätön Sana vakuuttaa. Kalliisti Jeesuksen verellä lunastettu ystävä.
Älä peitä kasvojasi Jumalan edessä, vaan avaa sydämesi Hänelle. Tunnusta koko
elämäsi pahuus kaikkine pahoine tekoineen hänelle. Ja usko Jumalan Sanan
todistus sielusi pelastukseksi täysin armosta: Kaikki sinun syntisi ovat
anteeksi annetut Jeesuksen nimessä ja pyhässä kalliissa sovintoveressä.
Taivas odottaa! Kerro siitä muillekin. Toimi, että kaikki maailmassa tulisivat
sen tietämään. Tämän todistajiksi meidät on kutsuttu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti