Vähäkyrö 13.1.2013 Seurakuntatalo SK-lauluilta.
Matt. 3:16-17. Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. Ja taivaista kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt."
Messias ja hänen edelläkävijänsä kohtasivat Jordanvirralla. Johannes tunsi Jeesuksen ja tiesi hänen messiaanisuutensa, olivathan he sukulaisia ja ikätovereita keskenään, Johannes oli vain 6 kuukautta vanhempi. Jeesus halusi, että Johannes kastaisi hänet. Johannes kuitenkin esteli arvottomuuteensa vedoten. Johannes kuitenkin taipui Jeesuksen kastepyyntöön täyttääkseen Jumalan vanhurskaan tahdon. Johannes kutsui ihmisiä parannukseen ja syntien tunnustamiseen ja katumukseen. Sen vuoksi hänestä oli ihmeellistä, että hän kastaisi Jeesuksen, jolla ei ollut syntejä tunnustettavanaan. Mutta näin Jeesus halusi samaistua niihin joukkoihin, joita Johannes kastoi. Olihan Jeesus kantava koko maailman syntikuormaa. Jeesus otti paikkansa niiden syntisten keskuudessa, joiden rikokset hän tuli sovittamaan.
Jeesuksen kaste oli hänen vihkimyksensä Messiaan tehtävään, maailman syntien sovittajan tehtävään.
Kasteen jälkeen tapahtui suuria asioita. Taivaat avautuivat. Syntyi näköyhteys maasta taivaaseen. Joissakin käännöksissä sanotaan, että ”Taivaat avautuivat hänelle”. Syntyi suora yhteys Jumalaan. Kreikankielisessä tekstissä on sanat ”Hän näki”. Jeesus yksin näki Jumalan ja taivaat avoinna. Jumalan Henki laskeutui ikään kuin kyyhkysen muodossa Jeesuksen päälle. Kyyhkynen palasi Nooan arkkiin hyvä viesti mukanaan. Kyyhkynen on myös Jumalan rakkauden vertauskuva.
Evankeliumeissa ei eritellä kuka kuuli äänen. Joten todennäköistä on, että kaikki läsnäolijat kuulivat äänen. Ääni taivaasta todisti, että profetiat olivat täyttyneet. Jes 42:1 ”Katso: minun palvelijani, jolle minä annan voiman, minun valittuni, johon olen mieltynyt. Henkeni olen laskenut hänen ylleen, hän tuo oikeuden kansojen keskuuteen”. Hän oli tullut, joka tuo oikeuden kansojen keskuuteen. Herran henki oli laskeutunut hänen päälleen. Jumala vielä itse sanoillaan todisti, ”tämä on minun Poikani”. Jeesus oli odotettu Messias. Nyt odotus oli päättynyt.
Tässä tapahtumasarjassa on koko Pyhä Kolminaisuus ensikertaa yhdessä esillä. Jeesus kastettavana Jordanin virrassa, Pyhä Henki kyyhkysen muodossa ja Isän Jumalan ääni, joka kuuluu taivaasta. Tässä jo on meille selkeä, Raamattuun pohjautuva opetus Pyhästä Kolminaisuudesta. Ei meidän tarvitse epäillä kirkkomme opetusta Pyhästä Kolminaisuudesta, vaikka meidänkin aikoina sitä vastaan paljon hyökätään.
Johanneksen suorittama kaste on lähtökohdiltaan erilainen kuin meidän kristillinen kasteemme, jonka Jeesus asetti kuolemansa ja ylösnousemisensa jälkeen, juuri ennen taivaaseen astumistaan. Johannes kastoi niitä, jotka itse tunnustivat syntinsä. Näin Johannes kutsui kansaa parannukseen ja valmisti Messiaan tuloon. Kristillisessä kasteessa Jumala toimii antavana osapuolena, koska Jeesus on puolestamme tehnyt kaiken valmiiksi Jumalan edessä. Kastettavalta ei vaadita mitään, vaan kaikki voidaan tuoda kasteelle, pienet lapsetkin.
Kristillisessäkin kasteessa tapahtuu samanlaisia, suuria asioita. Taivaat avautuvat kastettavalle. Hän saa kastehetkellä lahjaksi iankaikkisen elämän aarteet. Samoin hän saa osakseen Pyhän Hengen. Emme näitä asioita kastehetkellä näe, kuule emmekä järjellämme ymmärrä, mutta Jumalan sanan ja Jeesuksen käskyn mukaisesti me saamme ne uskoa tosiksi. Kaste kantaa meidät taivaaseen, jos emme itse siltä tieltä halua poiketa pois. Samalla kaste on myös kutsu Evankeliumin palvelutyöhön.
Me saamme palata jatkuvasti omaan kastehetkeemme. Saamme iloita, että taivaat ovat meille avoinna. Saamme iloita, että olemme kasteessa saaneet lahjaksi syntien anteeksisaamisen ja iankaikkisen elämän. Sen me saamme tänäkin hetkenä uskoa ja ilolla omistaa sielumme pelastukseksi. Saamme Pyhän Hengen siunaamina lähteä eteenpäin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti