Lapua
Kauhajärvi, Esantuvan leirikeskus, Palmusunnuntain seurat 13.4.2014
Joh. 12: 1-8
Joh. 12: 1-8
Kuusi
päivää ennen pääsiäistä Jeesus tuli Betaniaan, missä hänen kuolleista
herättämänsä Lasarus asui. Jeesukselle tarjottiin siellä ateria. Martta palveli
vieraita, ja Lasarus oli yksi Jeesuksen pöytäkumppaneista.
Maria otti täyden pullon aitoa, hyvin kallista nardusöljyä, voiteli Jeesuksen jalat ja kuivasi ne hiuksillaan. Koko huone tuli täyteen voiteen tuoksua.
Juudas Iskariot, joka oli Jeesuksen opetuslapsi ja josta sitten tuli hänen kavaltajansa, sanoi silloin: ”Miksei tuota voidetta myyty kolmestasadasta denaarista? Rahat olisi voitu antaa köyhille.” Tätä hän ei kuitenkaan sanonut siksi, että olisi välittänyt köyhistä, vaan siksi, että oli varas. Yhteinen kukkaro oli hänen hallussaan, ja hän piti siihen pantuja rahoja ominaan. Jeesus sanoi Juudakselle: ”Anna hänen olla, hän tekee tämän hautaamistani varten. Köyhät teillä on luonanne aina, mutta minua teillä ei aina ole.”
Maria otti täyden pullon aitoa, hyvin kallista nardusöljyä, voiteli Jeesuksen jalat ja kuivasi ne hiuksillaan. Koko huone tuli täyteen voiteen tuoksua.
Juudas Iskariot, joka oli Jeesuksen opetuslapsi ja josta sitten tuli hänen kavaltajansa, sanoi silloin: ”Miksei tuota voidetta myyty kolmestasadasta denaarista? Rahat olisi voitu antaa köyhille.” Tätä hän ei kuitenkaan sanonut siksi, että olisi välittänyt köyhistä, vaan siksi, että oli varas. Yhteinen kukkaro oli hänen hallussaan, ja hän piti siihen pantuja rahoja ominaan. Jeesus sanoi Juudakselle: ”Anna hänen olla, hän tekee tämän hautaamistani varten. Köyhät teillä on luonanne aina, mutta minua teillä ei aina ole.”
Yllättävä
tapahtuma. Muistuisiko mieleesi toista vastaavan tyyppistä tapahtumaa? Hyvin
samanlaisia piirteitä oli siinä, kun syntinen nainen tuli Jeesuksen luo ja pesi
hänen jalat ja kuivasi ne hiuksillaan. Mutta nyt me olemme kuitenkin eri
tapahtuman äärellä.
Raamattu
antaa meille hyvin tarkan kuvauksen tapahtuman ajankohdasta, kuusi päivää ennen
pääsiäistä. Jos silloin pääsiäinen osui lauantaipäivälle ja kun Jeesus kuoli
perjantaina, voimme laskea, että tässä kerrottu juhla oli lauantai-iltana
sapatin jo päätyttyä. Jeesuksen viimeinen sapatti, ennen kuolemaansa oli
päättynyt. Tästä alkaa Jeesuksen kärsimyshistoria Johanneksen evankeliumin
kertomana.
Myös
juhlapaikka kerrotaan Raamatussa. Oltiin Betanian kylässä, muutaman kilometrin
päässä Jerusalemista. Oltiin samassa kylässä, missä Jeesuksen kuolleista
herättämä Lasarus asui. Vaikka paikalla olivat myös Lasaruksen sisaret Martta
ja Maria, ei oltu koolla heidän kodissaan. Evankelistat Matteus ja Markus myös
kertovat tästä tapahtumasta varsin yhtäpitävästi Johanneksen kanssa. He kuitenkin
mainitsevat, että oltiin koolla spitaalisen Simonin talossa. Myös Johanneksen
toteamus, että Lasarus oli yksi pöytäkumppaneista viittaa siihen, että ei oltu
koolla heidän kotonaan. Ateria tarjottiin Jeesukselle ja hänen
pöytäkumppaninaan oli Lasarus. Ehkä he olivat juhlan arovieraat, joiden
kunniaksi juhla oli järjestetty. Martta touhusi luonteensa mukaisesti
pitokokkina ja Maria oli muuten juhlassa mukana.
Muistamme
kuinka aikaisemminkin Mariaa arvosteltiin hänen epäkäytännöllisestä käytöksestään,
mutta Jeesus asettui häntä puolustamaan. Niin tässäkin tilaisuudessa Maria sai
läsnäolijoilta arvostelua, jota Jeesus tälläkin kertaa asettui torjumaan.
Yllättäen
Maria otti pullon, joka sisälsi noin 300 grammaa kallisarvoista Intiasta tuotua
öljyä. Öljyn arvo vastasi noin työmiehen vuoden palkkaa. Öljyllä Maria voiteli
Jeesuksen jalat ja kuivasi ne omilla hiuksillaan. Matteus ja Markus kertovat,
että Maria voiteli Jeesuksen pään. Koska öljyä oli runsaasti sekä pään että
jalkojen voiteleminen ei varmankaan sulje toisiaan pois. Varmaan öljyä
käytettiin molempiin kohteisiin, mutta eri evankelistat painottavat
kerronnassaan asioita eri tavalla. Kiistatta kaikissa näissä kertomuksissa on kysymys
samasta tapahtumasta.
Öljyn
käyttäminen tällä tavoin, sai läsnäolijoissa aikaan nurinaa, jonka Juudas Iskariot toi
esiin julkisesti. Hänestä voide olisi tullut myydä ja saadut rahat, arvioiden
300 denaria, antaa köyhille. Näin puhuessaan Juudas Iskariot ei kuitenkaan tosissaan ajatellut
köyhiä, vaan itseään. Hän oli köyhien varojen hoitaja. Evankelista Johannes
sanoo aivan suoraan, että hän oli varas. Hän kavalsi itselleen köyhille kerätyt
varat. Hän piti niitä ominaan. Hänen ajatuksissaan omat ja yleiset varat
sekaantuivat. Nytkin varmaan Juudas mielessään näki, kuinka vuoden ansiota
vastaava summa vyöryi hänen ohitseen.
Onko
tänä päivänä vielä Juudaksia? Vaikka yhteiskunnalliset rakenteet pyrkivät
estämään oman edun tavoittelun julkisilla varoilla, niin siitä huolimatta edelleen
löytyy niitä, jotka haluavat itse hyötyä yhteisistä varoista. Lähes päivittäin
me saamme lehdissä näistä lukea uutisia. Paljon enemmän lienee heitä, joiden
teot eivät tule koskaan julkisuuteen. Kun tarkkaamme itseämme, eikö meistäkin jokaisesta
löydy pieni Juudas. Omanedun tavoittelu on hyvin
lähellä jokaisen mieltä.
Oliko
Maria kenties ainoa henkilö, joka todella ymmärsi, mitä Jeesukselle tulisi pian
tapahtumaan. Hän uhrasi kallisarvoisen voiteensa Jeesuksen hautaamisen varalle.
Hän ikään kuin valmisti Jeesusta kärsimystielle, jonka päässä kuolema jo odotti.
Vajaan viikon kuluttua Jeesus riippui ristillä kuolemassa koko maailman
syntikuorman sovitushintana. Viikon kuluttua hän oli Joosef Arimatealaisen haudassa
odottamassa pääsiäisaamua ja ylösnousemista.
Tuossa
uhraamassa öljyssä saattoi olla Marian koko elämänsä aikana saama varallisuus,
kaikki mitä hän omisti. Juudas Iskariot puolestaan oli muutaman päivän kuluttua
valmis kavaltamaan Jeesuksen ristinkuolemaan vain kymmenesosalla tuosta Marian
uhraamasta summasta. Siinä on kahden Jeesuksen lähellä eläneen tekemät arviot
ystävästään ja opettajastaan. Toinen oli valmis uhraamaan kenties koko elämänsä
ansiot, toinen oli valmis myymään opettajansa kuolemaan kuukauden
palkkasummasta.
Minkä
arvoiseksi sinä Jeesuksen arvioit? Hänet, joka kävi tuskien tien
ristinkuolemaan sinun rikkomustesi tähden. Oletko kenties valmis luopumaan
hänestä ja kieltämään hänet jostakin yhteiskunnallisesta etuudesta tai
arvostetusta tehtävästä. Haluatko kieltää tuntevasi Jeesusta, jos joku
ajallinen vaara tai häpeä on näköpiirissä. Tuntuuko evankeliumin työ sinusta turhalta,
jopa yhteiskunnallisten voimavarojen tuhlaamiselta? Mistä hinnasta sinä olet
valmis myymään Jeesuksen? Minkä verran olet valmis uhraamaan Hänelle?
Käsitätkö
sitä velan määrää, minkä Jeesus on edestäni maksanut. Pieniä ovat ne kymmenienkin
miljoonien eurojen summat, joita joiltakin ihmisiltä haetaan, sen rinnalla,
mitä Jeesus on meidän puolestamme maksanut. Ei kukaan muu olisi voinut meitä
ostaa vapaiksi syntitaakastamme, kuin Jumalan oma, viaton Poika. Toivon, että
Pyhä Henki meille jokaiselle kirkastaa kuinka äärettömän arvokas Jeesus on
meille. Ilman häntä me olisimme ikuisen kadotuksen omia. Mutta hänen kauttaan
me olemme iankaikkisten taivaallisien aarteiden omistajia. Siinä ei ole kysymys
kuukauden tai vuoden palkkasummista, siinä on kysymys iankaikkisesta elämästä. Sen arvoa ei voi kuvata minkäänlaisella inhimillisellä mittarilla.
Saamme uskolla vastaanottaa, täysin armosta kaikki iankaikkisen elämän aarteet,
kun uskomme syntimme anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä.
Kaiken
saamme siis armosta uskolla vastaanottaa. Ei Jeesus vaadi meiltä mitään, vaan hän tarjoaa
meille. Kenties oletkin kiitollisena siitä, mitä olet saanut, valmis uhraamaan
Jeesuksen puolesta jotain elämästäsi ja omasta varallisuudestasi. Tätä Marian
suorittamaa voitelua kuvaavan kertomuksen päätteeksi Matteuksen
evankeliumin mukaan Jeesus sanoo: ”Kaikkialla maailmassa, missä ikinä evankeliumin
sanoma julistetaan, tullaan muistamaan myös tämä nainen ja kertomaan, mitä hän
teki”. Tätä Jeesuksen kehotusta olemme tänään täällä toteuttamassa. Sitä samaa
sanomaa armosta ja anteeksiantamuksesta saamme olla viemässä lähellä ja kaukana
eri tavoilla. Siihen meitä kutsutaan. Saamme iloita ja riemuita kaikesta hyvästä. Ystävät, emmehän
luovu Jeesuksesta, ei koskaan eikä mistään hinnasta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti