torstai 12. kesäkuuta 2014

VOITTAJAN PUOLELLA!



Alahärmä Voltin rukoushuone 11.6.2014
Vuosijuhlien kutsuseurat
 
APT 2:36-41
Tästä siis saa koko Israelin kansa olla varma: Jumala on tehnyt Jeesuksen Herraksi ja Messiaaksi - tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä? "Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana." Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.

Pietarin helluntain saarna on väkevää sanomaa. Teksti itsessään on valmista saarnaa, vaikka sitä ei sen kummemmin selitettäisikään. Se on hyvän julistuspuheen prototyyppi. Mutta me voimme kuitenkin kysyä ja miettiä tekstin valossa muutamaa asiaa. 

Kuka tappoi Jeesuksen, kenen oli syy?
Tämän laatuinen pohdintahan on meille varsin tuttua. Me olemme hyvin tottuneita etsimään syyllisiä. Vaikka mitä epämiellyttävää tapahtuisikin, syyllinen on aivan ensiksi saatava osoitettua.

Roomalaiset sotilaat olivat tuomion täytäntöönpanijoita, siten osallisia surmaamiseen. Entä Pilatus, hän, vaikkakin empien, antoi laillisella vallallaan muodollisen kuolemantuomion, oliko hän osallinen oikeusmurhaan? Entä juutalaiset ylipapit ja fariseukset, jotka kiristämällä ja uhkaamalla Pilatusta saivat Jeesukselle tuomion. Eivätköhän hekin ole syyllisiä? Varmaan mietit, siinähän syyllisiä onkin jo aika liuta. Mutta kyllähän se Jerusalemin torille kokoontunut kansakin on syyllinen, kun huutoäänestyksellä valitsivat vapautettavaksi Jeesuksen sijasta Barabbaan. Eivätköhän ne siinä jo liene sitten kaikki syylliset?

Ystävä hyvä! Ne ovat siinä melkein kaikki. Vain pari listalta vielä puuttuu, Sinä ja Minä. Me olemme osallisia Jeesuksen kuolemaan aivan yhtä lailla kuin nuo edellä luetellut.

Oliko Jeesuksen surmaaminen yllätys?
Jeesuksen aikalaisille Messiaan surmaaminen oli yllätys. Vaikka vanhanliiton kirjoitukset jo satoja ja kenties tuhansia vuosia olivat siitä ennustaneet. Messiaan kuolema oli yllätys läheisillekin. Moni pettyi odotuksissaan, kun odotettu Messias kuolikin häpeällisesti ristinpuulla. Mutta nyt, kun Pietari saarnasi Pyhän Hengen voimalla ja Henki avasi kuulijoidenkin sydämet ymmärtämään totuuden, he huomasivat kauhean tilanteen. He, Israelin miehet, nyt he tajusivat tappaneensa tuhansia vuosia odotetun Messiaan. Siinä tuli heille valtava hätä. He kyselivät

Mitä meidän pitää nyt tehdä?
Miten meidän nyt käy?

Apostoleilla oli hätääntyneille vastaus valmiina, Jee­suksen itsekin aikoinaan käyttämät sanat: ”Teh­kää parannus”. Nyt ylösnousemuksen jälkeen, lunastuksen tultua valmiiksi suoritetuksi, apostolit voivat Jeesuksen sanoihin vielä lisätä: ”ottakaa kaste syn­tien anteeksi saamiseksi”. Uskovien määrä lisääntyi silloin kolmella tuhannella, pienehkön seurakunnan asukasmäärän verran kääntyi yhtenä päivänä.

Miten niin mekin syyllisiä?
Syyllisen nimeäminen kaukaa on aina helppoa. Mut­ta kun syyllisyys alkaa lähestyä itseä, alkaa verukkeiden ja puolustusten etsiskely. Kyllä meidänkin syntiset sydämemme huutavat Pilatuksen edes­sä ”Ristiin naulitse, päästä Barabbas”. Me olemme Jumalan tahdon rikkoneet satoja tuhansia kertoja. Riettaat ajatukset, kauna ja kateus naapuria kohtaan, vilpit ja valheet, laiskuus. Siinä sitä tutuinta listaa ja sitten lisäksi rajaton määrä harvinaisempia tekoja. Kaikki tällaiset teot huutavat meidän äänellämme ”Ristiinnau­litse Jeesus!” Pyhä Raamattu todistaa: ”Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla (38 Room.3:23). Näin siihen kirkkautta vailla olevaan joukkoon kuulut sinäkin. Selitykseksi ei kelpaa, että niinhän tekevät kaikki muut­kin. Totuus jokaiselle on sama: kirkkautta vailla, kadotuksen perillisiä, sillä synnin palkka on kadotus. Syyllisyyttä seuraa rangaistus. Hätäännytkö? Huudat varmaan sisimmässäi israelilaisten tavoin: Mitä minun pitää tehdä? Voidaanko ja miten tästä kauheasta tilasta voidaan selvitä? Onko minulla mitää toivoa?

Voinko minä vielä pelastua?
Tähänkin on helppo vastata Pietarin sanoilla. Voit, sinä ystäväni voit pelastua. Raamatun ohje kuuluu: ”Tee parannus!” Ei se tarkoita itsensä parantamista, ei se tarkoita joidenkin tekojen karsimista elämästä, ei se tarkoita joidenkin rituaalien suorittamista, ei se ole uskonratkaisun tekemistä. Oikea parannus on siinä, kun lakkaat juoksemasta Jumalaa pakoon, lakkaat puolustelemasta omia syntejäsi, esim. vetoamalla siihen, niinhän kaikki tekevät. Älä pakene, vaan tunnusta tekosi avoimesti Jumalan edessä katuen ja anteeksi pyytäen. Kasteen sinä olet varmaan jo lapsena saanut, siinä sinut on liitetty syntien anteeksi antamisen pii­riin. Siinä olet saanut Pyhän Hengen ja syntienanteeksisaamisen lahjan. Parannuksessa saatkin palata juuri siihen, mitä kastees­sa sait, täydelliseen armosta saatavaan an­teeksiantamukseen. Uutta kastetta et tarvitse, vaikka kuinka kaukana synninteillä olisitkin käynyt. Juma­la on kasteessa lahjansa täydellisesti sinulle antanut, Hän ei ole siitä tippaakaan peruuttanut. Lapsena saatu kaste kantaa yli koko elämän ajan.

Kun Pilatus tuomitsi Jeesuksen kuolemaan, kun roomalaiset sotilaat teloittivat Hänet, kaikki tapahtuikin koko maailman syntien tähden. Näin meidänkin syntimme Jeesus kantoi ristille ja sovitti verellään. Ei Pilatus olisi voinut Messiasta teloituttaa, vaan Jumala antoi Jeesuksen kuolemaan, koska rakkaudessaan halusi sinut ja kaikki muutkin ihmiset iankaikkiseen elämään. Jeesus voitti synnin ja kuoleman sekä kiusaajan. Hän voitti taistelun Golgatalla, jossa maailman synti tuli sovitetuksi. Yhtälailla kuin me ihmiset haluamme etsiä syyllisiä, me haluamme samaistua ja kuulua voittajan joukkoihin. Nyt meitä kutsutaan Jeesuksen joukkoihin. Erityisesti Lahden evankeliumijuhlassa meitä kutsutaan voittajan puolelle. Meitä oikein kutsutaan samaistumaan Jeesuksen omiin. Muinoin kun sotapäälliköt palasivat menestyksellisiltä sotareissuilta, he järjestivät voittokulkueen, joka riemukaaren alitse marssi kaupunkiin. Meitä kutsutaan kulkemaan siinä voittosaatossa, jota Jeesus johtaa. Ja sitten käymme hänen jäljessä riemuportista sisälle, saamme laulaa ylistystä hänelle, joka on taistellut meille voiton.

Helluntain sanoma
Voittajan sanan valtuutuksella ja Pyhän Hengen voimaa rukoillen saan julistaa teille kaikille, että teidän kaikki synnit ovat anteeksi Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Ystävä! Tämän saat sinäkin vapaasti uskolla omistaa. Meille syyllisille on Jeesus avannut taivaan portit käydä vapaasti sisälle iankaikkiseen elämään. Me armahdetut syntiset saamme sittenkin käydä sisälle kirkkauteen riemusaatossa, Voittajan joukoissa.

Rakas Jumala lähetä Pyhä Henkesi avaamaan sydämemme, että tämän ihanan armon osaisimme itsellemme uskolla omistaa. Avaa epäilijöidenkin sydämet tajuamaan tämä totuus. Johdata uusia ih­mi­siä uskon tielle ja vahvista uskontien jo löytäneitä evankeliumin pal­velun ja elämänparannuksen tiellä. Anna koittaa sellainen uusi helluntai, jolloin yksittäiset ihmiset tai suuretkin joukot käyvät Sinun eteesi synteineen ja lähtevät sieltä anteeksiantamukseen uskoen riemuiten eteenpäin. Pyydämme siunaustasi kaikille kesän suurille hengellisille tapahtumille. Lähetä kuulijoita, avaa heidän korvansa ymmärtämään Sinun sanaasi. Siunaa julistajat, että he julistaisivat Sinun väärentämätöntä puhettasi. Anna Pyhän Hengen siunata Suomen kansaa herätyksellä ja uudella hengellisellä keväällä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti