Seinäjoki
9.3.2015 Hyvän Paimenen kappeli
Lauluseurat
1
Joh 5:18-20. Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä. Hän,
joka on syntynyt Jumalasta, varjelee jokaisen heistä, niin ettei Paha saa
otetta.
Me
tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on Pahan vallassa.
Me
tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen,
jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen. Ja tässä Todellisessa me elämme,
kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja
iankaikkinen elämä.
Me
tiedämme! Mistä me tiedämme? Me tiedämme, koska on kirjoitettu. Jumala on
Raamatussa ilmoittanut meille kaiken sen tiedon, mitä me taivastiellä tarvitsemme.
Raamattuun luottaen voimme näin rohkeasti sanoa: ”Me tiedämme”. Kaikki pelastusta
varten tarvittava tieto on jo meidän käytettävissä. Ei tarvitse enää odottaa
tai etsiä pelastusta varten mitään muuta tietoa. Mekin voimme rohkeasti sanoa:
”Me tiedämme”.
Mutta
kuinka me voimme väittää, että ei kukaan Jumalasta syntynyt syntiä tee?
Hätkähdyttävä toteamus. Voimme kysyä, kuka on syntynyt Jumalasta? Maailmaan on
syntynyt vain yksi ihminen, joka on syntyperältään Jumalasta. Vain hän on
vailla Adamin lankeemuksen perintöä. Kirjeen kirjoittaja tarkoittaa tässä
Jeesusta, Kristusta, ei ketään muuta. Kaikki muut ovat inhimillistä syntyperää
ja kantavat heti syntymästään lähtien perisynnin taakkaa. Toki jokaisen ihmisen syntymä
on suuri Jumalan ihme ja Jumalan suuri luomisteko, mutta kuitenkin me kaikki
olemme inhimillistä alkuperää.
Johannes
suuntaa kirjeensä sanansa seurakuntiin, jossa oli opillisia ongelmia.
Gnostilaisuus oli nostanut päätään kristittyjen keskuudessa. Tuo oppi perustuu
vanhoihin juutalaisiin uskonsisätöihin, kreikkalaisiin filosofioihin, joihin he
lisäsivät myös kristinuskosta peräisin olevia uskon kohtia. Muistakin
uskonnoista siinä oli lainauksia. Gnostilaisuus oli varsinainen synkretistinen
uskonto, uskontojen sekoitus. He käyttivät paljon myös kristinuskossa käytössä olevia sanoja, mutta antoivat niille aivan vääränlaisen sisällön. Kristinuskon levitessä
gnostilaisuus tavallaan verhoutui kristillisyyteen, jota se ei missään tapauksessa ollut. He esimerkiksi opettivat,
että Jumala ei ollut luonut aineellista maailmaa. Ihmisen mieli ja sielu sen
sijaan olivat peräisin Jumalasta. Siksi materia ja ruumis olivat toisarvoisia asioita.
Koska ruumis ja aine olivat vähäarvoista, kenties jopa pahaa, heille oli aivan
sama, mitä ihminen ruumiillaan teki. Luulen, että tämä harhaopetus oli tuonut
kristittyjenkin keskuuteen myös paljon haureuden syntiä. Gnostilaisuudessa pelastus
oli siinä, että henki vapautui tuon materian kahleista, jolla tarkoitettiin, jonkinlaista
järjen valaisua, joka lahjoitti todellisen tiedon. Tätä harhaopetusta vastaan
Johannes kirjeensä osoittaa.
Evankeliumin
mukaan pahan ja hyvän raja ei kulje hengen ja aineen välillä, vaan se kulkee
ruumiin ja sielun halki ja poikki. Pelastus ei riipu tiedosta, vaan uskosta,
katuuko ihminen ja kääntyykö hän anteeksipyytäen Jumalan puoleen, uskooko hän synnit anteeksi Jeesuksen tähden.
Kun
Johannes kirjoittaa, että koko maailma on pahuuden vallassa, ei hän tarkoita
vain, että meitä ympäröivä aineellinen olevaisuus olisi paha. Hän näkee, että
myös ihminen on sisimmässään paha. Ymmärtämätön maailma ei tunne Kristusta eikä
ota häntä vastaan sielunsa pelastajaksi, ja sen vuoksi se elää Saatanan
puristuksessa ja synnin orjuudessa, näin maailma on pahan vallassa. Näin maailma eli noin
100 vuotta Jeesuksen maailman tulon jälkeen, yhä enenevässä määrin maailma on
pahan vallassa nyt 2000 vuotta Jeesuksen syntymän jälkeen. Samoja vaaroja
piilee tänäänkin. Kristillistä sanastoa viljellään, mutta sanoille annetaankin
aivan vääränlainen, Evankeliumin vastainen sisältö. Mitä omituisempia
uskomuksia yritetään markkinoida kristillisyyden nimissä. Näin yritetään
harhauttaa ihmisiä pois oikeasta uskosta. Samoin myös korostetaan ihmisen
yltiöpäistä yksilönvapautta, jonka mukaan ihminen saa omalla kehollaan tehdä
aivan mitä haluaa. Näin johdetaan tänäänkin ihmisiä haureuden syntiin. Yhtä
vakava on tilanne tänäänkin, kuin kristinuskon alkuaikoina, ellei sitten vielä
pahempi.
Ei
Johannes tässä väitä, että me ihmiset emme syntiä tekisi. Kirjoittaahan hän
kirjeessään aikaisemmassa kohdassa: (1 Joh. 1:8,9) ”Jos väitämme, ettemme ole
syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme
syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit
anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” Vain yksi oli synnistä
vapaa, Jeesus Kristus. Paha, synti riippuu meissä loppuun asti, mutta Jumalasta
syntynyt, siis Jeesus, varjelee meitä, niin ettei Paha saa meistä lopullista
otetta.
Me
tiedämme myös… kun on kirjoitettu. Jumalan Poika tuli ja antoi meille
ymmärryksen, jotta tuntisimme Hänet, Todellisen, joka on tosi Jumala ja
iankaikkinen elämä. Siinä on meidän sielumme valo. Emme tarvitse muita
harjoitteita, meditaatioita tai valaistusmiskokemuksia pelastustamme varten.
Syntien tunnustaminen, niiden katuminen ja anteeksi pyytäminen Jumalan edessä
sekä kaikkien syntien ja rikkomustemme uskominen anteeksi Jeesuksen nimessä ja
kalliissa sovintoveressä, siinä on meidän pelastuksemme. Tämän ystävä sinäkin olet
saanut kastelahjana omaksesi. Tämä vapauttaa sinut maailman orjuuttavasta
pahuudesta, saat elää Jumalan lapsena vapaana ja autuudesta iloiten.
Jeesus
sanoi aviorikkoja naiselle: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee
syntiä." Eli saat tehdä matkaasi syntisi anteeksisaaneena, mutta kuitenkin varo
tekemästä syntiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti