Vähäkyrö
19.2.2018 Seurakuntakoti, osaston vuosikokous
Hebr
4:16 Kirkkoraamattu 1933/38
Käykäämme sen tähden uskalluksella armon
istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan
aikaan.
Mikä on armonistuin, jonka eteen meidän tulisi
käydä?
Armon istuin on vanhanliiton aikaisen liitonarkin
kansi, puhtaasta kullasta valmistettu. Se oli Herran valtaistuin ja Hänen
erityinen ilmestymispaikka. Suurena sovituspäivänä, kun ylimäinen pappi meni
kaikkeinpyhimpään ja toimittaakseen itselleen ja koko kansalle sovituksen
synneistään, oli juuri tuo armon istuin, liitonarkin kansi, tapahtumien keskipisteenä.
Pappi pirskotti uhrieläinten verta armoistuimelle ja sen eteen. Näi se toimi
keskeisenä sovituksen välineenä. Tämän piti toistua joka ainoa vuosi. Näin
täytyi siis tapahtua vanhanliiton aikana. Armon istuimen eteen sai mennä vain
ylimmäinen pappi. Kansa ei sen eteen päässyt.
Mihin me menemme, kun noudatamme kutsua tulla armonistuimen
eteen?
Liiton arkki ja armon istuin olivat esikuvia
tulevasta. Samoin ylimäisenpapin vuotuinen uhriseremonia oli esikuvaa.
Mitä armon istuin merkitsee meille uuden liiton
ihmisille. Sillä on monta merkitystä.
Golgatan risti on eräässä mielessä armon istuin.
Se on sovituksen vahva välikappale. Jeesus, suuri ylimmäinen pappi, antoi sen
päällä suuren, kertakaikkisen sovintouhrin koko maailman syntien sovitukseksi.
Sen päälle, sen eteen valui pyhä uhriveri, sovittaen koko maailman Jumalan
kanssa.
Room 3: 25 sanotaan Jeesuksesta, ”jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä”. Eräässä mielessä Jeesus itse on tuo armon istuin. Hän itse on sovituksen suuri välikappale. Kun Jeesus kuoli Golgatan ristillä, tapahtui järistyksiä ja temppelin esirippu repesi alhaalta ylös asti. Nyt kansa pääsi näkemään ensikerran armon istuimen. Näin myös meillä on oikeus tulla ja olla kutsumassa muitakin armon istuimen eteen, Jeesuksen luo.
Room 3: 25 sanotaan Jeesuksesta, ”jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä”. Eräässä mielessä Jeesus itse on tuo armon istuin. Hän itse on sovituksen suuri välikappale. Kun Jeesus kuoli Golgatan ristillä, tapahtui järistyksiä ja temppelin esirippu repesi alhaalta ylös asti. Nyt kansa pääsi näkemään ensikerran armon istuimen. Näin myös meillä on oikeus tulla ja olla kutsumassa muitakin armon istuimen eteen, Jeesuksen luo.
Se paikka, jossa Jeesus juuri nytkin istuu, Jumalan,
Isän oikealla puolella, on armon istuin. Hän on mukana meidän jokapäiväisissä
murheissamme. Hän on mukana meidän vaivoissamme. Hän on mukana meidän
kiusauksissamme. Kaiken sen Hän on myös omakohtaisesti kokenut, mutta
lankeamatta. Sen vuoksi me saamme tämänkin istuimen eteen käydä rukouksissamme.
Meidän ei tarvitse tulla sen eteen epäröiden ja vapisten, vaan rohkeasti,
"uskalluksella". Meitä muistutetaan myös siitä, että me voimme
etsiytyä sinne jatkuvasti, kaikkina aikoina, minkään estämättä ja kaikenlaisin
rukouksin.
Tämän istuimen eteen me saamme kerran aikojen
lopulla tulla. Silloin saamme kuulla, että pääsemme veren armosta taivaaseen.
Hebr 9:24. Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään,
joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen
Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.
Se paikka täällä ajassa, jossa Jeesus on kohdattavissa,
on armon istuin. Kun käymme Herran Pyhään ehtoollispöytään, saamme käydä armon istuimen
eteen. Saamme vastaanottaa sen ääressä Jeesuksen ruumiin ja veren. Siinä, jos
missään, me olemme kosketuksissa ikuisen sovituksen elementtien kanssa.
Miksi meidän pitikään käydä armon istuimen eteen?
”että
saisimme laupeuden ja löytäisimme armon”. Syntisellä ei ole mitään asiaa taivaaseen. Jumala ei kerta
kaikkiaan siedä syntiä silmissään. Minä olen, sinä olet, hän on, me olemme,
syntisä kaikki. Näin ollen omilla eväillämme taivaan portit pysyvät meiltä
lujasti kiinni. Vaikka Jumala vihaa syntiä, hän rakastaa syntisiä. Sen vuoksi
Hän on meille rakentanut armon istuimen, jonka eteen me voimme käydä. Ystävä käy
Jeesuksen ristin luo, käy Jeesuksen itsensä luo, käy alttarin luo, käy
uskalluksella, niin sinä saat armosta syntisi anteeksi ja pääset sisälle
kaikkein pyhimpään, taivaan ihanuuteen.
Saamme lähteä kutsumaan yhä uusia ihmisiä armonistuimen
eteen, että yhä usemmat pelastuisivat!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti