Seinäjoki Hyvän Paimenen kappeli 12.5.2014
2 Kor 4:16-18.
Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin
sisäinen ihmisemme uudistuu päivä päivältä. Tämä hetkellinen ja vähäinen
ahdinkomme tuottaa meille määrättömän suuren, ikuisen kirkkauden. Emmekä me
kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain
aikansa mutta näkymätön ikuisesti.
Kristityn elämässä vallitsee yhtä aikaa
monia vastakkaisuuksia. On synti, mutta on niiden sovitus. On ahdistusta, on myös
iloa. Opetus, jossa opetetaan, että uskovalla kristityllä olisi kaikki hyvin jo
täällä ajassa vaeltaessamme, on väärin. Raamattu ei anna sellaista kuvaa.
Missään Raamatun kohdassa ei ole sanottu, että uskovan ajallinen elämä olisi
helppoa. Siinä on aina erilaista sairautta, tuskaa ja ahdistuksia, yhtälailla
kuin epäuskoisenkin elämässä. Monet Raamatun tekstit, varsinkin Paavalin
kirjeet, antavat päinvastoin kuvan siitä, miten uskova ihminen saa osakseen
kasvavaa pilkkaa ja kiusaa maailman taholta. Uskon myötä kasvaa myös ahdistus.
Syvenevä usko aiheuttaa kasvavaa pilkkaa. Missä usko kasvaa, siellä
kiusaajaakin käy ahkerammaksi. Sellainen
opetus, että ihminen ei elä oikeassa uskossa, jossa hänellä on vaivoja ja
vastoinkäymisiä, on todella vastuuton harhaopetus. Tällaisella opetuksella
saatamme ihmisiä epätoivoon ja jopa uskon hylkäämiseen. Niin sanottu
menestysteologia opettaa, että uskova ihminen menestyy elämässään. Hänellä ei
ole taloudellisia vaikeuksia, hän pystyy tekemään ihmetekoja. Ihmisen
edellytetään pystyvän samoihin tekoihin, mitä Jeesus Jumalan voimasta teki.
Ellei näin ole, ei ihmisen usko ole aitoa. Tällaista harhaa kuulemme
nykyisinkin, sitä varokaamme.
Koska uskovan elämä on täynnä kasvavaa
pilkkaa ja ahdistusta, miten me sen kestämme. Vaikea meidän on taipua
tällaiseen elämään. Mieluimmin haluaisimme elää mukavasti, vailla huolia,
kipuja ja murheita. Kuinka jaksamme kantaa jopa koko elämän ajan kestäviä
sairauksia ja vaivoja.
Kirjeessään korinttilaisille Paavali
kertoo omasta elämäntilanteestaan, vaikeuksista, joita hänen elämässään oli.
Nuo Paavalin sanat ovat kuitenkin sovellettavissa kaikkiin kristittyihin,
meihinkin. Meidän ulkonainen ihminen murtuu. Alkuperäistekstin sana voitaisiin
kääntää jopa sanalla maatuu. Ihmisen murtuminen voi tapahtua monilla eri
tavoilla; vainojen, pahoinpitelyjen, sairauden tai vanhenemisen muodossa.
Ulkonainen ihminen meissä on hyvin hauras ja altis vahingoittumaan.
Kristityn olemukseen kuuluu myös
sisäinen ihminen, jota ulkoiset vaarat ja ahdistukset eivät voi vahingoittaa. Sisäinen
ihminen on kiinnittynyt Kristukseen. Tuo sisäinen ihminen vain kasvaa ja
vahvistuu näissä ahdistuksissa. Kristittynä uskossa eläen tuo sisäinen ihminen
uudistuu jatkuvasti, päivittäin, hetkittäin. Vaikka ulkoinen ihminen kerran
maatuu, sisäinen ihminen elää Kristuksessa iankaikkisesti. Näin ajallinen,
kuitenkin lyhyen ajan kestävä ahdinko tuottaa meille määrättömän suuren,
ikuisen kirkkauden. Huomaa, että ahdinko voi kestää enintään meidän
ihmiselämämme ajan, mutta se tuottaa meille ikuisen, iankaikkisen ilon. Tämä
tieto sai Paavalin kestämään ahdistukset. Se on myös meidän voimamme. Kestämme
hetkisen mitä vain, kun tiedämme saavamme iankaikkisen kirkkauden. Painaako
vaakakupissa iankaikkinen ilo ja kirkkaus enemmän kuin hetkellinen ja
iankaikkisuutta silmälläpitäen loppujen lopuksi kevyt ahdistus.
Vaarana on kuitenkin, että kiinnitämme
katseemme liiaksi näihin näkyviin asioihin, ulkoisen ihmisen kärsimyksiin ja
unohdamme sen, mikä on vasta tulossa ja meidän silmiltämme vielä näkymättömissä.
Kieriskelemme ahdistuksissamme niin, että katse tulevaan unohtuu kokonaan.
Jeesus kävi läpi tuskan ja ahdistuksen.
Hän todella koki valtavan kärsimyksen. Meidän ajalliset vaivamme eivät ole
mitään Jeesuksen kärsimysten rinnalla. Hän meni ristinkuolemaan meidän
tähtemme. Hän nousi ylös ja astui ylös taivaaseen. Näin hän avasi meillekin
taivaan portit, joista saamme kerran astua sisään iankaikkiseen iloon. Hän on
kerran tuleva hakemaan meidän taivaan kotiin. Tätä hetkeä odottaessamme
käännämme katseemme omista vaivoistamme ja synneistämme Jeesuksen kärsimykseen
ja kuolemaan ja ylösnousemiseen. Saamme jättää ahdistukset, vaivat ja
syntitaakkamme Jeesuksen hoidettavaksi. Saamme uskoa syntimme
anteeksiannetuiksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Näin me
luomme katseen tulevaan, näkymättömään, joka kestää ikuisesti.
Sen vuoksi me emme lannistu, emme anna
periksi, vaan ahdistuksista huolimatta kiitämme ja iloitsemme jo nyt ikuisesta
kirkkaudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti