maanantai 19. maaliskuuta 2018

JUMALAN KARITSA


Vähäkyrö 18.3.2018 Srk-koti SK-lauluhetki
(Kirkkoraamattu 1933/38: Joh. 1:29-31)
Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Tämä on se, josta minä sanoin: 'Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä.' Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan."

Tänään, Marian ilmestymispäivän teksteissä kerrotaan mm. siitä miten Maria ja Elisabeth kohtasivat. Silloin syntymättömät, vielä äitiensä kohduissa olevat, lapset kohtasivat toisensa. Tässä meidän tekstissä nuo lapset kohtaavat aikuisina. Samalla tämä teksti linkittää ajatuksemme myös lähestyvään pääsiäiseen.

Muistamme kuinka Jeesus tuli Johanneksen luo ja pyysi häneltä kastetta. Nyt ollaan kastetta seuraavassa päivässä. Jeesus tulee Johanneksen luo ja Johannes alkaa kertoa hänestä omille opetuslapsilleen. Kaksi asiaa tästä Johannes Kastajan puheesta.

Ensinnäkin hän kertasi aikaisemmin sanomaansa: Tämä on se, josta minä sanoin: 'Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä.' Evankelista Johannes ei kerro missä yhteydessä Johannes Kastaja oli nuo sanat sanonut. Mahdollista on, että sanat ovat edellisen päivän kastetilaisuudessa sanottuja. Näissä sanoissa on kaksi eri tasoa. Ensinnäkin siinä kerrotaan Jeesuksen ”ennalta olosta”. Vaikka hän syntyikin puoli vuotta Johanneksen jälkeen, hän oli ollut Isän luona taivaassa. Syntymässään hän tuli ihmiseksi, vaikka hän oli jo aikaisemmin ollut olemassa Isän luona taivaassa. Johannes kastaja ymmärsi tämän asian, joka on meille ja meidän järjellemme vaikea ymmärtää. Se ei olekaan järjen vaan uskon asia. - Sitten se toinen taso. Johannes kastaja tiesi myös sen, että hänen ja Jeesuksen tehtävät täällä maanpäällä olivat molemmat tärkeitä, Jumalan antamia. Johannes tunsi, että hän oli Jeesuksen edelläkävijä, joka oli tärkeä tehtävä, mutta alempitasoinen kuin Messiaan tehtävä. Johanneksen tehtävä oli valmistaa tietä Jeesuksen tulolle. Saattoi olla, että sukulaisuudestaan huolimatta Jeesus ja Johannes eivät tunteneet toisiaan. Ei Johannes ainakaan tuntenut Jeesusta Messiaana. Johannes oli julistanut Messiaan tuloa, vaikka hän ei tuntenut Messiasta. Vasta tuossa Jeesuksen kastehetkessä hän Pyhän Hengen ohjaamana ymmärsi, että Jeesus todella oli Jumalan Poika. Nyt hän tiesi, että hänellä ja hänen kasteellaan oli merkitystä vain Jeesukseen liittyvänä.

Sitten se toinen pääkohta, Jumalan Karitsa. Se viitannee ainakin Jesajan ennustukseen ”niin kuin Karitsa, joka teuraaksi viedään” ja joka ”kantoi monien synnit”. Siinä on viittaus israelilaisten pääsiäislampaaseen, joka verellään pelasti heidän esipolvet Egyptin maasta. Kaikki vanhantestamentin uhrithan viittasivat Jumalan Karitsaan. Pääsiäislampaan veri pelasti Egyptistä ne perheet, joiden ovipielet oli verellä sivelty. Sen pelastus oli perhekohtainen. Mutta nyt oli tullut Jumalan Karitsa, joka yhdellä uhrilla poisottaa koko maailman synnin, ei joidenkin, ei lueteltuja syntejä, ei joitakin syntejä, vaan koko maailman synnin. Se tarkoittaa koko ihmissuvun syntikuorman sovittamista Jumalan edessä.

Näin tämä teksti kuljettaa meitä Marian-päivästä aina pääsiäiseen saakka.

Jumalan Karitsa otti pois sinun syntisi. Sen vuoksi sinun syntisi on anteeksiannettu Jumalan Karitsan, Jeesuksen pyhässä nimessä ja viattomassa uhriveressä. Sen saat uskolla omistaa. Saamasi pyhä kaste liittää sinut Jeesukseen ja hänen uhriinsa. Kasteen merkitys ja voima on yksin Jumalan Karitsan uhriteossa, mutta siinä onkin kaikki pelastuksen eväät. "Kristuksen kuolo ja kasteeni kallis - niissä mä kurja oon taivaaseen valmis!" (SK 306)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti