Vähäkyrö, kirkko, 30.03.2018, Ristinjuhla
Herra, me kiitämme sinua siitä, että ristisi
on pystytetty keskelle tätä maailmaa. Hiljennä meidät sen edessä, niin että
voimme kuulla ja ottaa vastaan sen sanoman. Anna ristin todistaa läsnäolostasi
ja rakkaudesta, joka voittaa kärsimällä. Paina pyhä kuvasi syvälle sydämeemme.
Siunaa tämä yhteinen juhlamme sinun pyhän nimesi kunniaksesi. Sinulle olkoon
ylistys ikuisesti.
Luuk. 23:41-43. Me tosin kärsimme oikeuden
mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole
mitään pahaa tehnyt." Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet
valtakuntaasi." Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon
sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
Tapahtui pitkänäperjantaina, sapatin aattona,
aikaisemmin päivällä. Silloin kolme miestä riippui risteillä kuolemaan
tuomittuina. Kaksi
miehistä oli tuomittu omista rikoksistaan, kolmas syyttömänä omista teoistaan, mutta koko maailman rikokset hartioillaan. Siinä miehet keskustelivat, lausuivat viimeisiä
lauseitaan kuolemaansa odottaen. Vaikka me tästä tapahtumasta usein puhumme ryövärin armosta, ei näitä
syystä tuomittujakaan Evankeliumin mukaan heitä ei voida sanoa ryöväreiksi, joiksi
roomalaiset kutsuivat miehitysvallan vastarintaliikkeeseen kuuluvia.
Evankelista haluaa, että ei vaan mitenkään syntyisi kuvaa, että Jeesuksella
olisi ollut mitään tekemistä maallisen kapinaliikkeen kanssa. He olivat
pahantekijöitä oman aikansa rikollisia. Evankeliumi ei puhu ryöväreistä, vaan pahantekijöistä,
Ehkä toinen pahantekijöistä oli enemmän
valveutunut. Hän tiesi, näki ja uskoi, että Jeesus oli todellinen Messias. Vaikka
Jeesus riippui ristillä samanlaisessa tilassa heidän kanssaan, pahantekijä
tiesi, että Messias ottaisi vallan. Silloin oli hyvä kuulua hänen joukkoihinsa.
Pahantekijä
näki ja koki ristillä Jeesuksen pyhyyden ja puhtauden. Samalla hän näki ja
kauhistui omia syntejään. Häneltä puuttuivat tyystin kaikki omat hyvät teot,
oli vain rikoksia. Hänellä ei ollut mitään hyvää tuotavana. ”Me jotka kärsimme
tekojemme tähden.” Siinä oli hänen tunnustuksensa. Kuitenkin hän uskoi
Jeesukseen ja uskalsi pyytää armahdusta. Hänen tunnustuksensa sisälsi paljon.
Ensinnäkin hän tunnusti tekemänsä rikokset. Hän tunnistautui syylliseksi. Hän näki oman kuolemansa läheisyyden,
mutta hän tunnusti uskovansa, että vaikka hän kuoleekin hänen sielunsa jää
elämään. Hän tunnusti sielun kuolemattomuuden. Hän tunnusti myös, että on toinen valtakunta, jonka Messias tulee
ottamaan haltuunsa ja jonka avaimet haltija hän oli. Pahantekijä uskoi sielunsa
pelastuksen yksin Vapahtajan varaan. Hän ei pyytänyt pääsyä alas ristiltä tai lähestyvästä
kuolemasta pääsemistä, vaan hän ukossa pyysi pelastusta omalle sielulleen.
Ja mitä tapahtui! Katuva rikollinen sai
kuulla päästön sanan. Tänä päivänä olet oleva paratiisissa. Mitä tässä
tarkoitetaan sanalla paratiisi. Oikeastaan se tarkoittaa aidattua puistoa tai
puutarhaa. Alkuperäisessä kreikankielisessä Raamatussa sanaa käytetään Edenin
puutarhasta. Yleensä sana ymmärretään turvallista ja ihanaa lepoa Jumalan
huomassa, ylösnousemista odotettaessa, Kristuksen kanssa olemista.
Monet, monet ihmiset ovat kokeneet
pahantekijän armon. Aivan elämänsä viime hetkellä he ovat katuneet syntejään ja
antaneet Jeesuksen armon tulla sydämeensä. Näin he ovat päässeet Paratiisiin
asumaan Jumalan luokse.
Ystävä! Mitä sinulla on tuotavana
Jeesukselle? Onko hyviä tekoja, hurskasta elämää, ahkeruutta ja menestymistä
elämässä. Vai voitko tuoda Jeesukselle lujan uskosi ja ahkeran hartauselämäsi.
Ne kaikki ovat hyviä ja tavoiteltavia asioita. Niiden eteen kannattaa nähdä
vaivaa ja tehdä työtä, mutta Jumalan edessä me olemme aivan samanlaisia kuin nuo pahantekijät
Golgatan ristillä, emme yhtään parempia. Katuvalle ja Jeesukselta armoa anovalle avautui Paratiisi.
Katumattomasta pilkkaajasta ei Evankeliumi kerro mitään. Hänen osansa oli
iankaikkinen kuolema.
Vietämme pitkänperjantain juhlaa,
ristinjuhlaa. Saamme käydä Jeesuksen
ristin juurelle yhtä kurjana kuin tuo ristinpahantekijä. Saamme tuoda
Jeesukselle tulijaisiksi koko kamalan syntikuormamme. Ei Jeesus meiltä muuta
odotakaan. Hän tuntee meidät ja tietää, että emme me muuhun pystykään. Saamme uskoa rikoksemme Vapahtajamme sovittamiksi. Saamme uskoa, että meidänkin syntimme olivat Golgatalla Jeesuksen kannettavana.
Kalliisti lunastettu Ystävä! Kumarru Jumalan
kasvon eteen ja tunnusta katuen Hänelle kaikki ne teot, jotka tunnet synneiksi. Tunnusta myös ne teot, joita et itse edes ole synniksi mieltänyt. Tänään taivaasta
kuuluu sinulle Jumalan ääni: poikani, tyttäreni! Sinun syntisi ovat anteeksi annettu,
Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Tämän sinä saat uskolla
omistaa ja kulkea kohti Paratiisia.
Ristinpahantekijä sai osakseen aivan viime
hetkellä armon, ihanan osan. Me saamme tänään, tässä ja nyt vastaanottaa armon. Älä jää odottamaan sitä viime hetkeä, vaan ota jo nyt Jumalan armo vastaan. Voi olla, että viime hetki tuleekin yllättäen. Voi olla, että emme silloin enää jaksa käsitellä elämemme tilaa. Me saamme jo nyt, juuri tällä hetkellä nauttia armosta ja anteeksiantamuksesta. Me saammi niistä
iloita jo nyt.
SK 216:1. Jeesuksen haavoihin maailman synti
/ yhtenä päivänä hukkunut on. / Yhdellä uhrilla autuuden lähde / puhkesi
Golgatan kalliohon. / Tulkaa siis kaikki ja lähteestä juokaa, / armoa ilmaista
ammentakaa! / Lähteelle syntinne kaikki nyt tuokaa, / autuuden lahjaksi saa
omistaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti